Hi semua !
Saya nak cerita ni๐
Minggu ni saya tiba-tiba teringin nak pergi salon. Tengah scroll Instagram tiba-tiba ternampak iklan promo RM30 dekat Nieza Salon Muslimah. Murah betul terus rasa nak try! Jadi saya pun tekan link yang ada kat iklan tu dan terus masuk ke WhatsApp.
Tapi bila buka, rupanya bukan staf manusia yang balas. Dia keluar satu chatbot nama dia SITI. Mula-mula dia siap bagi penerangan lagi katanya kena tekan option butang je, jangan tulis sesuka hati sebab dia belum pandai nak faham semua mesej lagi. Saya pun ikut je arahan dia.
Saya tekan option untuk buat appointment. Lepas tu SITI tanya nak book slot hari ni juga atau hari lain. Saya pun pilih la hari ni sebab dah alang-alang free kan. Lepas tu dia suruh pilih cawangan. Saya pilih Kajang, terus chatbot tu reply balik untuk confirmkan booking saya... siap pesan yang staff akan call nanti untuk slot yang kosong.
Best jugak sebenarnya guna chatbot ni, rasa macam senang betul untuk urusan booking. Tak perlu nak call ataupun tunggu orang reply lambat-lambat. Memang la dia tak boleh layan semua soalan pelik kita, tapi untuk benda basic macam booking tu memang cepat dan tersusun.
Daripada pengalaman ni, saya baru sedar yang chatbot ni memang banyak membantu bisnes. Pelanggan pun rasa mudah dan staff pun tak penat nak jawab soalan yang sama berulang kali. Simple je sistem dia, tapi sangat berguna.


Comments
Post a Comment