Week 4: Self-Service Kiosk

Hi semua! 

Saya nak cerita ni πŸ˜†

Minggu ni saya pergi makan dekat Naknak TRX. Restoran ni memang moden vibe dia dan kat sini memang kena order sendiri guna self-service kiosk. Jadi bila masuk je, semua orang terus ke mesin touch screen tu.

Saya pun terus cuba... saya pilih menu yang saya nak makan, lepas tu bayar guna kad kat kiosk tu juga. Kat tepi kiosk tu siap ada buzzer automatik, jadi lepas bayar, saya kena ambik buzzer tu. Buzzer ni akan berbunyi bila makanan dah siap. Sementara tunggu, saya boleh duduk relax je lepastu bila dengar buzzer berbunyi, saya terus pergi ambil makanan kat kaunter. Senang betul sistem dia.

Bagi saya, pengalaman ni seronok sebab rasa lagi bebas nak pilih menu ikut masa sendiri. Gambar makanan pun jelas, jadi senang nak decide... siap boleh custom ikut selera. Cuma saya perasan ada orang lain ambil masa lama nak guna sebab mungkin tak biasa dan kadang-kadang mesin tu slow sikit respon dia.

Daripada pengalaman ni, saya belajar yang self-service kiosk boleh buat servis restoran jadi lebih teratur. Tak payah beratur panjang, staf pun boleh fokus pada penyediaan makanan. Walaupun ada cabaran kecil, teknologi ni sebenarnya dapat bantu kedua-dua pihak (pelanggan dan restoran).



Comments